Czy i jak mogę cofnąć przelew?
Wykonywanie przelewów to dla wielu osób nieodzowny element codzienności. Elektroniczne formy płatności świetnie sprawdzają się w przypadku dokonywania zakupów online, regulowania comiesięcznych rachunków oraz wysyłania pieniędzy do innych odbiorców. Niestety na porządku dziennym zdarzają się sytuacje, kiedy przez zwykłe przeoczenie, nieuwagę, a także pośpiech pieniądze trafiają na niewłaściwy rachunek bankowy. Jakie są skutki tego typu błędów, a także czy istnieje jakakolwiek możliwość cofnięcia tej operacji? Co robić w przypadku błędnej transakcji?
Spis treści
Czym konkretnie jest przelew i jakie błędy mogą doprowadzić do błędnych operacji?
Przelew bankowy to elektroniczne przeniesienie pieniędzy z jednego konta bankowego na drugie. Proces ten polega na instruowaniu banku nadawcy o transferze określonej kwoty na konto odbiorcy.
Jakie błędy mogą mieć bezpośredni wpływ na niewłaściwą transakcję?
- Błędy w danych odbiorcy – jeśli nadawca poda niepoprawne dane odbiorcy, takie jak numer konta bankowego, nazwę odbiorcy lub kod banku, pieniądze mogą zostać przelane na nieprawidłowe konto,
- Błędy w kwocie przelewu – nadawca może wprowadzić niepoprawną kwotę przelewu, co skutkuje przepływem zbyt małej lub zbyt dużej sumy na konto odbiorcy,
- Błędy techniczne – niekiedy mogą wystąpić błędy techniczne związane z systemem bankowym lub infrastrukturą sieciową, co może prowadzić do nieprawidłowego przetworzenia przelewu.
Co zrobić, jeśli okaże się, że jakiekolwiek dane w przelewie były nieprawidłowe?
- Istotnym krokiem po stwierdzeniu jakiegokolwiek błędu, który może świadczyć o tym, że pieniądze dotrą na nieprawidłowe konto, jest skontaktowanie się z własnym bankiem. Im szybciej to się wydarzy, tym większe są szanse na sukces. Bank może wówczas podjąć próbę skontaktowania się z bankiem odbiorcy i poprosić o cofnięcie transakcji. Nie jest to jednak gwarancja potwierdzająca pewne odzyskanie pieniędzy. Wszystko zależy tak naprawdę od dobrej woli banku odbiorcy oraz czasu, jaki minął od wykonania transakcji.
- Kontakt z bankiem jest równie ważną kwestią, jeśli przelew został dokonany na konto w innej placówce. Warto wówczas skontaktować się z bankiem odbiorcy. W takim przypadku bank nadawcy może udostępnić niezbędne informacje, takie jak numer referencyjny transakcji, który może być niezbędny w momencie transakcji. Proces ten zależy jednak w dużej mierze od samego banku i jego procedur, które w każdej placówce mogą się nieco różnić.
- Przelewy wykonane za pośrednictwem aplikacji mobilnych oraz platform płatności są o wiele korzystniejsze niż w przypadku tradycyjnych przelewów bankowych. Wiele z nich oferuje funkcje anulowania lub cofnięcia płatności – wszystko jednak zależy od czasu, jaki minął od wykonania transakcji. W związku z tym, warto zapoznać się z zasadami i procedurami dostępnymi w danej aplikacji i postępować zgodnie z nimi.
- Może się zdarzyć sytuacja, kiedy to przelew został wysłany na konto osoby, która nie istnieje bądź na numer konta bankowego, którego nikt nie zakładał. W tym wypadku po kontakcie z bankiem pracownicy powinni podjąć działania w celu zablokowania transakcji.
- Można także liczyć na dobrą wolę oraz uczciwość odbiorcy i czekać, aż ta osoba odeśle nam błędnie przekazane pieniądze. Jest to jednak mało prawdopodobny scenariusz.
Czy możliwe jest cofnięcie przelewu?
W przypadku błędnego przelewu istnieje możliwość próby cofnięcia transakcji. Wszystko zależy jednak od czasu działania – im szybciej, tym są większe szanse na odzyskanie pieniędzy. Pomyślność działania zależy również od dobrej woli banku odbiorcy oraz procedur bankowych. Krótko mówiąc – w momencie wykrycia błędu należy niezwłocznie kontaktować się z odpowiednią placówką bankową.