Czy istnieje pożyczka ratalna w 15 minut?

Małgorzata Michalak 16:50 Luty 3rd, 2020

Jak cyfrowa rewolucja kształtuje finansowe ekosystemy? Jaki wpływ na reorganizację procesów wnioskowania o pożyczkę oraz ocenę ryzyka kredytowego mają sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe? Czy można wziąć bezpieczną pożyczkę online w zaledwie 15 minut?

Świat finansów przechodzi obecnie przez kolejną cyfrową rewolucję. Ta zmiana bezpowrotnie zmieni sposób, w jaki oszczędzamy, inwestujemy i pożyczamy pieniądze. Motorem napędowym wszystkich tych zmian jest oczywiście coraz bardziej zaawansowana technologia oraz jeszcze bardziej świadome wykorzystanie danych – najpotężniejszej waluty współczesnego świata.

Pożyczki ratalne – dynamiczny rozwój zdalnych kanałów obsługi klienta

Prawdopodobnie najważniejszym krokiem w rozwoju nowoczesnych usług finansowych było udostępnienie klientom możliwości wnioskowania i obsługiwania produktów finansowych za pośrednictwem Internetu. Od tamtego momentu aż do dziś, rozwój kanałów zdalnych nie przestaje tracić na dynamice. Dziś swoimi finansami zarządzać możemy z poziomu jednego prostego interfejsu bankowego i to nawet w sytuacji posiadania rachunków w kilku różnych bankach. Jeszcze kilka lat temu możliwości oferowane przez takie platformy były mocno ograniczone. Obecnie, nie dość, że są nieporównywalnie szersze, to jeszcze dostępne z poziomu prostej i intuicyjnej w obsłudze aplikacji mobilnej, dzięki czemu zarządzanie własnymi finansami jest prostsze i wygodniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Szybki rozwój kanałów zdalnych, będący pochodną dynamicznego rozwoju nowoczesnych technologii oraz ich przychylne przyjęcie przez klientów (szczególnie pożyczek ratalnych) wpłynęły również na zmianę relacji na linii klient-instytucja finansowa. Zupełnie zmieniła się bowiem rola doradcy finansowego. Niegdyś pełnił on rolę pośrednika, którego pominięcie w procesie obsługi klienta było niemożliwe. Dziś jego rola koncentruje się bardziej na profesjonalnym doradztwie. Zarówno wnioskowanie o produkty finansowe, jak i obsługa klienta, w wielu przypadkach jest już w pełni zautomatyzowana.

Rola doradcy w dużej mierze jest definiowana przez klienta – może ograniczać się wyłącznie do doradztwa, ale też obejmować kompleksową lub częściową obsługę klientów wnioskujących o pożyczkę offline. Wszystko zależy od naszych indywidualnych preferencji i oczekiwań związanych z obsługą.

Innowacje technologiczne w obszarze pożyczek ratalnych

Ubieganie się o pożyczkę w banku lub jakiejkolwiek innej instytucji, np. w parabanku, to złożony proces, wymagający z reguły zaangażowania przynajmniej kilku osób – w tym m.in. pośrednika i analityka kredytowego. Nikogo zatem nie powinien dziwić fakt, iż właśnie w tym obszarze zastosowanie innowacji technologicznych stało się i nadal jest kluczowe dla wszystkich uczestników rynku.

Rozwój kanałów zdalnych (szczególnie podmiotów oferujących pożyczki online) pozwolił na zdefiniowanie na nowo roli pośrednika, a więc doradcy kredytowego, który dotychczas odpowiedzialny był za udzielenie klientowi wszystkich niezbędnych informacji, przyjęcie wniosku i jego dalsze procesowanie. Dziś złożenie wniosku nadal możliwe jest za jego pośrednictwem, jednak często odbywa się w całości online, a na wszelkie pytania odpowiada nie doradca, ale robot. Pewne przesunięcie nastąpiło również w obszarze analizy wniosków kredytowych – analityka kredytowego, którego rola polega na ocenie ryzyka kredytowego i w konsekwencji wydaniu decyzji kredytowej, coraz częściej zastępują złożone algorytmy i to one odpowiadają za szybkość decyzji.

Co w przypadku konieczności zweryfikowania dochodów uzyskiwanych przez klienta? I z tym problemem można sobie już poradzić dzięki dyrektywie PSD2, której celem jest m.in. zwiększenie transparentności i otwartości rynku usług finansowych.

Pożyczka ratalna w 15 minut?

Jak rozwój technologii przekłada się to na wnioskowanie o pożyczkę na raty? Dostęp do historii rachunków klienta w innych bankach niweluje konieczność dokumentowania uzyskiwanych dochodów specjalnymi zaświadczeniami. Weryfikacja następuje tym samym niemalże natychmiastowo – pożyczkodawca utrzymuje ryzyko na akceptowalnym dla siebie poziomie, a pożyczkobiorca otrzymuje decyzję kredytową praktycznie w kilkanaście minut. Pożyczkę online można więc bezproblemowo wziąć nawet w mniej niż piętnaście minut. Trzeba jednak pamiętać o tym, żeby dokładnie prześwietlić podmiot, któremu mamy zamiar zaufać, więc czas ten odrobinę się wydłuży.

Czy można proces wnioskowania o pożyczkę online uczynić jeszcze szybszym? Z pewnością rynek finansowy oraz przewodnie fintechy jeszcze nie raz nas zaskoczą swoimi pomysłami. O ile zdecydujemy się udostępnić bankom informacje dotyczące historii naszych rachunków (odpowiedni zapis powinien znajdować się w umowie), instytucje finansowe będą w stanie maksymalnie personalizować nie tylko ofertę, ale również sposób komunikacji i moment kontaktu z klientem. Pamiętajmy, że bez naszej zgody, dostęp do danych rachunku będzie niemożliwy. Wszystkie tego typu rozwiązania mają za zadanie uprościć proces wnioskowania i zapewnić komfortową, błyskawiczną obsługę.