Jak zablokować dowód osobisty
Dowód osobisty to jeden z najważniejszych dokumentów, który jest w stanie potwierdzić tożsamość danej osoby. Stanowi on nieodłączny element w trakcie zagranicznych podróży, szczególnie w miejscach strefy schengen, gdzie możliwe jest przemieszczanie się bez paszportu. Dowód przyda się również przy podpisywaniu umowy kupna lub sprzedaży, w przypadku załatwiania spraw w urzędzie, a nawet na poczcie, podczas odbierania ważnej korespondencji lub przesyłki. Dlatego też, utrata lub kradzież tego ważnego dokumentu, może nieść za sobą poważne konsekwencje. Chcąc uniknąć przykrych sytuacji oraz niespodziewanego wyłudzenia pieniędzy przez osobę niepowołaną do tego typu czynów, warto wiedzieć gdzie i w jaki sposób można zastrzec swój dowód osobisty.
Spis treści
W jaki sposób zablokować dowód osobisty?
Jeśli dojdzie do nieszczęśliwej kradzieży dowodu osobistego lub sytuacji, w której niemożliwym stanie się zlokalizowanie dokumentu tożsamości, należy:
- Wejść na stronę ePUAP. Możliwość zastrzeżenia tego ważnego dokumentu w tym przypadku wymaga posiadania profilu zaufanego ePUAP, e-dowodu lub certyfikatu kwalifikowanego. Proces ten jest bardzo prosty, wystarczy zalogować się na stronę, wybrać zagadnienie „Dokumenty tożsamości” – znajdujące się w kolumnie „Sprawy Obywatelskie” oraz podać powód czasowego blokowania – „Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego”. Po potwierdzeniu swojej decyzji e-podpisem oraz kodem SMS następuje unieważnienie dokumentu tożsamości,
- Udać się do najbliższego urzędu miasta lub gminy – w zależności gdzie dowód osobisty był pierwotnie wyrabiany. Tam należy już tylko wypełnić stosowny formularz DO/F/2 zgłaszający utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego. Po uzupełnieniu wszystkich danych wniosek wystarczy złożyć w urzędzie. Niezbędnym aspektem tego kroku jest posiadanie innego dokumentu, potwierdzającego tożsamość – może to być prawo jazdy lub paszport,
- W przypadku kradzieży należy niezwłocznie zgłosić zaistniałą sytuację na najbliższym komisariacie policji. Po uzupełnieniu odpowiedniego wniosku na posterunku i opisaniu okoliczności nieszczęśliwego zdarzenia dowód zostanie automatycznie zablokowany,
- Zgłosić sprawę w banku, w którym użytkownik posiada konto. Jeśli zdarzy się sytuacja, że oszust, będzie chciał wyłudzić kredyt lub wybrać pieniądze z konta, system automatycznie odrzuci operację.
Co zrobić w przypadku utraty dowodu osobistego w trakcie wakacji za granicą?
Przykre losowe zdarzenia często nie są odłącznym elementem podróży. W przypadku utraty dowodu tożsamości poza granicami kraju należy zgłosić zaistniałą sytuację w polskim konsulacie. Można się stawić tam osobiście lub wysłać wypełniony formularz faksem, lub zwykłym listem. Po otrzymaniu wniosku konsul przekazuje zgłoszenie w trybie pilnym do odpowiedniego urzędu gminy, w którym niezwłocznie następuje unieważnienie dowodu. Pracownik ten wyda stosowne oświadczenie, w którym zamieszczona zostanie informacja o utracie dokumentu potwierdzającego tożsamość – jest to niezbędne pismo, umożliwiające dalszą podróż oraz powrót do kraju, przydatne w razie jakiekolwiek kontroli.