Chargeback – kto i kiedy może z niego skorzystać?
Do niepodważalnych zalet posługiwania się płatnościami bezgotówkowymi z pewnością można zaliczyć możliwość skorzystania z procedury chargeback. Jest to jedna z najważniejszych form ochrony konsumenta przed nieuczciwymi transakcjami. Okazuje się przydatna w przypadku nieuprawnionych działań lub innych problemów związanych z zakupami online, gdyż umożliwia ona odzyskanie pieniędzy z rachunku bankowego lub karty kredytowej. Kto i w jakich okolicznościach może skorzystać z tej procedury? Zapraszamy do przeczytania artykułu.
Spis treści
Kto i w jakich okolicznościach może skorzystać z chargebacku?
Chargeback jest dostępny dla każdego posiadacza karty płatniczej, który dokonał transakcji i ma uzasadnione powody do złożenia reklamacji. W większości przypadków dotyczy to sytuacji, w których nie otrzymaliśmy zamówionego towaru lub usługi, a środki zostały z konta pobrane. Należy jednak pamiętać, iż trzeba mieć powód do złożenia takiej reklamacji, bowiem nie jest formą zwrotu pieniędzy bez powodu.
Okoliczności, w których można wnioskować o chargeback:
- Sprzedawca nie wywiązał się z umowy – zamówiony towar bez wyraźnych przyczyn nie dotarł do klienta,
- Sprzedawca przekroczył ustalony termin dostawy danego towaru,
- Wadliwy bądź uszkodzony towar,
- Niewłaściwa transakcja – firma dokonała niestosownego obrotu bez zgody klienta.
W jaki sposób można skorzystać z chargebacku?
Chcąc skorzystać z chargebacku, należy skontaktować się bankiem lub wydawcą karty kredytowej. Pracownik powinien udzielić zainteresowanemu wszelkich niezbędnych informacji na temat procedury chargeback oraz zasad złożenia niniejszej reklamacji. Warto także przygotować wszelkie dokumenty i dowody, które usprawnią cały proces i pozwolą potwierdzić racje. Większość placówek bankowych oraz wydawców kart wymaga od klienta wypełnienia stosownego formularza, a także dołączenia wszelkich niezbędnych materiałów, tj.: potwierdzenie zamówienia lub jego anulowania, potwierdzenie braku otrzymania towaru, umowa z firmą bądź dokumenty potwierdzające niezgodność towaru z opisem.
Ile trwa procedura chargeback?
Rozpatrywanie wniosku o chargeback trwa zwykle od kilku dni do kilku tygodni. Wszystko zależy od wewnętrznych ustaleń danego banku oraz aktualnej ilości złożonych wniosków. Jeśli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, a reklamacja uzasadniona, pieniądze zostaną zwrócone na konto lub kartę kredytową klienta. Każdy placówka jednak indywidualnie ustala, w jaki sposób i na jakich zasadach ma przebiegać cała procedura. Wszystkie te ustalenia powinny znaleźć się na stronie internetowej banku bądź wydawcy kart wraz z dokładnym wykazem dokumentów, niezbędnych do skorzystania z chargebacku.
Chargeback – korzystna możliwość dla każdego klienta
Chargeback bez wahania można zaliczyć do jednego z ważniejszych narzędzi ochrony każdego konsumenta. Dzięki niemu z łatwością można odzyskać pieniądze stracone w przypadku nieuczciwych transakcji lub problemów związanych z zakupami online, z których w obecnych czasach korzysta spora część społeczeństwa. Warto jednak pamiętać, że aby skorzystać z tej możliwości, należy mieć uzasadnione powody do złożenia reklamacji oraz komplet dokumentów potwierdzających wnioskowane racje.