Chargeback – kto i kiedy może z niego skorzystać?

Małgorzata Siess 15:00 Czerwiec 7th, 2023

Do niepodważalnych zalet posługiwania się płatnościami bezgotówkowymi z pewnością można zaliczyć możliwość skorzystania z procedury chargeback. Jest to jedna z najważniejszych form ochrony konsumenta przed nieuczciwymi transakcjami. Okazuje się przydatna w przypadku nieuprawnionych działań lub innych problemów związanych z zakupami online, gdyż umożliwia ona odzyskanie pieniędzy z rachunku bankowego lub karty kredytowej. Kto i w jakich okolicznościach może skorzystać z tej procedury? Zapraszamy do przeczytania artykułu.

Kto i w jakich okolicznościach może skorzystać z chargebacku?

Chargeback jest dostępny dla każdego posiadacza karty płatniczej, który dokonał transakcji i ma uzasadnione powody do złożenia reklamacji. W większości przypadków dotyczy to sytuacji, w których nie otrzymaliśmy zamówionego towaru lub usługi, a środki zostały z konta pobrane. Należy jednak pamiętać, iż trzeba mieć powód do złożenia takiej reklamacji, bowiem nie jest formą zwrotu pieniędzy bez powodu.

Okoliczności, w których można wnioskować o chargeback:

  • Sprzedawca nie wywiązał się z umowy – zamówiony towar bez wyraźnych przyczyn nie dotarł do klienta,
  • Sprzedawca przekroczył ustalony termin dostawy danego towaru,
  • Wadliwy bądź uszkodzony towar,
  • Niewłaściwa transakcja – firma dokonała niestosownego obrotu bez zgody klienta.

W jaki sposób można skorzystać z chargebacku?

Chcąc skorzystać z chargebacku, należy skontaktować się bankiem lub wydawcą karty kredytowej. Pracownik powinien udzielić zainteresowanemu wszelkich niezbędnych informacji na temat procedury chargeback oraz zasad złożenia niniejszej reklamacji. Warto także przygotować wszelkie dokumenty i dowody, które usprawnią cały proces i pozwolą potwierdzić racje. Większość placówek bankowych oraz wydawców kart wymaga od klienta wypełnienia stosownego formularza, a także dołączenia wszelkich niezbędnych materiałów, tj.: potwierdzenie zamówienia lub jego anulowania, potwierdzenie braku otrzymania towaru, umowa z firmą bądź dokumenty potwierdzające niezgodność towaru z opisem.

Ile trwa procedura chargeback?

Rozpatrywanie wniosku o chargeback trwa zwykle od kilku dni do kilku tygodni. Wszystko zależy od wewnętrznych ustaleń danego banku oraz aktualnej ilości złożonych wniosków. Jeśli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, a reklamacja uzasadniona, pieniądze zostaną zwrócone na konto lub kartę kredytową klienta. Każdy placówka jednak indywidualnie ustala, w jaki sposób i na jakich zasadach ma przebiegać cała procedura. Wszystkie te ustalenia powinny znaleźć się na stronie internetowej banku bądź wydawcy kart wraz z dokładnym wykazem dokumentów, niezbędnych do skorzystania z chargebacku.

Chargeback – korzystna możliwość dla każdego klienta

Chargeback bez wahania można zaliczyć do jednego z ważniejszych narzędzi ochrony każdego konsumenta. Dzięki niemu z łatwością można odzyskać pieniądze stracone w przypadku nieuczciwych transakcji lub problemów związanych z zakupami online, z których w obecnych czasach korzysta spora część społeczeństwa. Warto jednak pamiętać, że aby skorzystać z tej możliwości, należy mieć uzasadnione powody do złożenia reklamacji oraz komplet dokumentów potwierdzających wnioskowane racje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *